SJ var bättre förr

Jag åker mycket tåg i mitt jobb som utbildare, och jag gillar det oftast.

Igår och idag har jag misslyckats fem gånger med att köpa 15 biljetter på www.sj.se. Efter 10–40 minuter har det kommit felmeddelande och det jag skrivit in försvunnit. Till sist lyckades jag köpa hälften av biljetterna.

På en liten järnvägsstation nyligen förlorade jag mynt i en förvaringsbox som inte fungerade. Personen i SJ-kassan gav inga pengar tillbaka, utan sa att då var jag tvungen jag ringa ett nummer som stod på boxarna. (Precis som det skulle vara värt pengarna för mig.) Men sådan dålig service är närmast en bagatell.

Det värsta är att själva resandet delas upp på olika bolag, och de kan smita undan ansvar. Förseningar är vanligt, i synnerhet när det är resor med byten. Och det är aldrig SJ:s fel, utan alltid något annat tågbolags (vars tåg SJ inte väntade på), Banverket, eller vad som helst.

Nu skall man dessutom visa legitimation gång på gång, för att SJ skall kunna fortsätta med sitt kasinosystem för biljettpriser. SJ säljer till och med från 1 kr på Tradera …

Jag önskar att SJ kunde ta ansvaret när resorna de säljer inte fungerar, och för kontakter med sina samarbetspartners.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *